Parę faktów na temat wody

Co wiesz o wodzie?

Wiadomo, że trzeba ją pić, ale ile, jaką i jak często?

Obecne lato funduje nam niezwykle wysokie temperatury. Z tego powodu łatwiej się pocić i tracić tak bardzo ważną dla nas wodę oraz elektrolity. A stanowi ona około 60% masy całego naszego ciała (ta wartość różni się względem wieku, płci, budowy ciała).

Jaką rolę w naszym organizmie spełnia woda?

  • Jest środowiskiem dla większości procesów życiowych
  • Bierze udział w procesach trawiennych
  • Spełnia rolę transportu dla ważnych substancji w naszym ciele
  • Reguluje temperaturę ciała
  • Chroni przed czynnikami szkodliwymi (np. zabezpiecza gałkę oczną)
  • Usuwa szkodliwe produkty przemiany materii

Ile wody należy wypijać?

To zależy od wieku, płci, aktywności fizycznej i wielu innych czynników. Według norm, wystarczające spożycie szacuję się na ilość 2 litrów w przypadku kobiet i 2,5 litra w przypadku mężczyzn. Źródłem wody podanej w normach są napoje oraz pożywienie (szczególnie w warzywach i owocach znajduję się duża ilość wody- kolejna zaleta by spożywać ich więcej 🙂 ).

Pamiętajcie, gdy potrzebujecie się napić, wybierajcie wodę zamiast soków (które można spożywać okazjonalnie, jeśli są to w 100% soki) i słodkich, gazowanych napojów.

Kawy, herbaty a także alkoholu nie wliczajcie w swoją dzienną podaż spożywanych płynów- te produkty mogą zwiększyć produkcję moczu a przez to przyspieszyć pozbywanie się wody z organizmu.

Jaką wodę wybrać?

Do dyspozycji mamy wodę kranową, źródlaną i mineralną. Wszystkie wody są zdatne do picia, czyli są przebadane mikrobiologicznie.

Woda kranowa mimo że bezpieczna, może nie być korzystna dla większości osób, ze względu na zawarty w niej chlor – który jest stosowany po to, aby oczyścić wodę. Dlatego, najlepszym rozwiązaniem jest przefiltrować ją w domu przed wypiciem (jest teraz bardzo duża różnorodność dzbanków filtrujących w naprawdę korzystnych cenach).

Woda źródlana jest to woda pozyskiwana z naturalnych źródeł, jednak charakteryzuje się niższą zawartością składników mineralnych w stosunku do wody mineralnej.

Woda mineralna musi zawierać stały skład składników mineralnych. Z tego rodzaju wód wyróżniamy wody:

  • niskozmineralizowane (do 500 mg/l)
  • średniozmineralizowane (od 500 do 1500 mg/l)
  • wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l)

Najlepszym rozwiązaniem jest picie na przemian wody mineralnej (głównie średniozmineralizowanej, od czasu do czasu zmieniać na wysokozmineralizowaną) i przefiltrowanej wody kranowej. Woda źródlana nie jest zupełnie zła, po prostu pozostałe mają więcej zalet. Oczywiście, te zalecenia tyczą się osób zdrowych.

Objawy odwodnienia

Uważa się, że objawem odwodnienia jest odczucie pragnienia. Dopiero właśnie wtedy sięgamy po płyny. Dlatego warto przez cały dzień pić wodę małymi łyczkami.

Gdy przez dłuższy czas nie pijemy wystarczającej ilości wody, wtedy możemy zaobserwować u siebie:

  • ciemne zabarwienie moczu oraz małą jego objętość
  • zaparcia
  • bóle głowy
  • suchość błon śluzowych i skóry

Woda smakowa

Kiedyś był na nie wielki popyt, na szczęście w ostatnich latach zmalał. Takie wody zawierają w swoim składzie najczęściej: syrop glukozowo- fruktozowy, cukier, aromaty.

W łatwy sposób możemy stworzyć sobie sami zdrową wodę smakową. Wystarczy do zwykłej, przefiltrowanej wody (lub wody mineralnej) dodać składniki nadające jej smaku np.: plasterki cytryny, pomarańczy, świeży imbir, miętę, natkę pietruszki.

 

Jeśli masz problem z regularnym piciem wody, mam dla Ciebie kilka wskazówek, jak ten problem zmniejszyć:

  • trzymaj wodę zawsze w zasięgu ręki, najlepiej przelej wodę do wysokiej szklanki
  • ustaw budzik co 20-40 minut, to będzie Twój znak aby sięgnąć po wodę
  • jeśli jesteś związany ze sowim telefonem, zainstaluj sobie aplikację, która przypomina o regularnym piciu wody (tak, są takie cuda 🙂 )
  • jeśli woda jest dla Ciebie zbyt „nudna” spróbuj urozmaicić ją składnikami, które wypisałam w poprzednim akapicie
  • jeśli pijesz wodę bezpośrednio z butelki, kupuj 1,5 bądź 2 litrowe i przypilnuj siebie, aby ją wypić w przeciągu dnia

To teraz na koniec- złap szklankę wody, wypij ją, a ja Ci życzę na zdrowie 🙂

Dodaj komentarz