fbpx Skip to content
dietetyk anna błażejczyk szechlicka schudnąć przytyć

Jak schudnąć, jak przytyć?

jak schudnąć, jak przytyć?

Jak schudnąć, jak przytyć? Dwa przeciwstawne pytania i bardzo poważne problemy dla każdej z grup. Jakie są na nie odpowiedzi?

Po pierwsze, niezależnie czy chcesz przytyć czy schudnąć musisz znać swoje zapotrzebowanie kaloryczne, napisałam o tym osobny artykuł, wskakuj tutaj .

Twój wynik pokazuje ile w przybliżeniu możesz przyjąć kalorii aby utrzymać swoją masę ciała.

 

 

Jeśli chcesz schudnąć…

… musisz dostarczyć trochę mniej kalorii niż wynosi Twoje zapotrzebowanie, czyli zrobić tzw „redukcję” 🙂 Kluczową rzeczą jest, jak dużo powinno się odjąć kalorii? Najlepiej gdy deficyt kalorii jest na poziomie 10-15% wartości Twojego zapotrzebowania.

Przykład:

Przyjmijmy że Twoje zapotrzebowanie to 2000 kcal. 10-15% tej wartości to 200-300 kcal. Dieta na której zacząłbyś chudnąć musiałaby mieć około 1800-1700 kcal.

Nie bez powodu napisałam że deficyt powinien wynosić 10-15 % zapotrzebowania. Jest to najbardziej efektywna wartość przy zdrowym, długotrwałym odchudzaniu. Diety o wartości 800 czy 100 kcal to prosta droga do niedoborów pokarmowych, osłabienia oraz efektu jojo. W tym przypadku „więcej’ nie znaczy lepiej (lub szybciej).

Jeśli chcesz przytyć…

…musisz dostarczyć trochę więcej kalorii niż wynosi Twoje zapotrzebowanie 🙂 czyli odwrotna sytuacja niż przy odchudzaniu. W tym przypadku możesz zacząć od niskiej wartości (np. + 200-300 kcal) i sprawdzić czy po 3-4 tygodniach zwiększyła się masa ciała. Jeśli nic się nie zmieniło, zwiększ ilość przyjmowanych kalorii.

Uwaga! Pamiętaj aby budować swoją dietę na zasadach zdrowego odżywiania, nie eliminuj niepotrzebnie niektórych produktów (jak wspomniałam wcześniej, tyjemy od nadmiaru przyjmowanych kalorii a nie od np. ziemniaków czy bananów 🙂 )

Cały artykuł jest kierowany do osób zdrowych. Jeśli cierpisz na jakąś chorobę dietozależną, niezbędna jest indywidualna porada która uwzględni Twój obecny stan zdrowia (zapraszam do poradni w Iławie lub w Gdańsku na Morenie 🙂 ). Jeśli długo zmagasz się z otyłością, nadwagą lub zbyt niską masą ciała i nie wiesz co może być tego przyczyną to warto jest wykonać podstawowe badania krwi lub udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Warto też przebadać tarczycę- często to choroba tego narządu jest odpowiedzialna za problemy z masą ciała, zarówno nadwagą jak i niedowagą.

Dodaj komentarz